Amortyzacji można zaniechać po sezonie

Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych używanych sezonowo dokonuje się jedynie w okresie, w którym środki te są rzeczywiście wykorzystywane, np. latem.

 

Wiele firm prowadzi działalność tylko w okresie letnim. Może to być np. wynajem sprzętu wodnego czy rozwożenie lodów i zimnych napojów w miejscowościach turystycznych. Przedsiębiorcy kupują w tym celu odpowiedni sprzęt, np. kajaki czy chłodnie, który wpisują do ewidencji środków trwałych. Większość firm popełnia błąd i amortyzuje ten sprzęt tak, jakby był używany przez cały rok.

 

Tymczasem wysokość odpisów amortyzacyjnych od sprzętu używanego sezonowo oblicza się na dwa sposoby. Robi się to albo przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w danym sezonie, albo przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez 12 miesięcy.

 

Co ma zrobić przedsiębiorca, który rozpoczął amortyzację sprzętu tak, jakby był to sprzęt używany cały rok?

 

– Powinien zaniechać dokonywania kolejnych odpisów amortyzacyjnych w miesiącach następujących po zakończeniu sezonu – wyjaśnia Grzegorz Proksa, konsultant podatkowy w PwC.

 

Oznacza to, że przedsiębiorca po zakończeniu swojej letniej działalności powinien zaprzestać amortyzacji aż do ponownego rozpoczęcia używania tych środków trwałych w kolejnym sezonie.

 

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

 

  • mail: info@wellton.com.pl
  • telefon: 12 357 20 42
Lokalizacja
Aktualności
Niższe składki ZUS dla przedsiębiorców z niskimi dochodami od 01-01-2019
2018-09-07   Z nowych regulacji skorzystają od 1 stycznia 2019 r. przedsiębiorcy, których przychody w 2018 r. nie...
Przez dwa miesiące fiskus wyrzucił z rejestru podatników VAT ponad 22,3 tys. podmiotów – wynika z danych Ministerstwa Finansów.
Data: 06.03.2017. W lutym, w porównaniu ze styczniem, liczba wykreślonych wzrosła...
Założyciele Wellton
Małgorzata Mazur

Prezes spółki. Magister filologi na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz absolwent Akademii Ekonomicznej w zakresie rachunkowości i finansów. Posiada certyfikat Ministerstwa Finansów nr 27520/01. Przed założeniem własnej firmy przeszła przez wszystkie szczeble kariery w dużych firmach i koncernach. Działając kilka lat na rynku stworzyła ze wspólnikiem firmę, gdzie może realizować swoją pasję- stworzenie nowoczesnego, prężnego biura rachunkowego, gdzie panuje przyjacielska atmosfera, a każdy z pracowników, realizując własne ambicje, wspólnie buduje nową jakość. Jako była tancerka, chętnie ćwiczy. Jej ulubione zajęcia to body pump oraz cycling. Realizuje też swoje pasje tworzenia we własnym ogrodzie.

Grzegorz Pstuś

Współzałożyciel Welltona oraz jego siła napędowa. Doświadczeniem w prowadzeniu działalności gospodarczej dzieli się z Naszymi Klientami. Wspomaga ich w podejmowaniu ważnych decyzji dotyczących wyboru odpowiednich form opodatkowania oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Swoim entuzjazmem oraz nietuzinkowym podejściem zdobył zaufanie ogromnej ilości przedsiębiorców. Po pracy poświęca czas rodzinie. Aktywnie spędza czas wolny zarówno w lecie wędrując po górach, jak i zimą szusując na nartach.