Gdy oryginał faktury wpłynie do firmy, ale zaginie przed uwzględnieniem go w deklaracji, to po otrzymaniu duplikatu nie uwzględnia się go w bieżącej deklaracji, lecz cofa się i koryguje deklarację za okres, w którym otrzymano zaginiony oryginał faktury. Prawo do odliczenia nie może powstać po raz drugi. Ono powstaje tylko raz i to w momencie wpływu pierwotnej faktury VAT.
Jeżeli więc wpływ oryginału faktury będzie gdzieś odnotowany, w celu odliczenia VAT nie należy się kierować terminem otrzymania duplikatu. Należy bowiem przyjąć, że fakt późniejszego zaginięcia, przez co nie doszło do zewidencjonowania tego dokumentu w rejestrach zakupu i tym samym ujęcia go w deklaracji VAT z chwilą otrzymania, nie ma znaczenia dla terminu jego rozliczenia.
Natomiast jeśli oryginał faktury w ogóle do nas nie dotrze, wówczas podatek naliczony potwierdzony duplikatem faktury rozliczymy w rozliczeniu za miesiąc otrzymania duplikatu (lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych).
Gdy obniżymy podatek należny o naliczony z oryginału faktury, a w późniejszym okresie stwierdzimy brak tego dokumentu i zwrócimy się do wystawcy o duplikat, nie będzie on odrębną podstawą do odliczenia VAT.
Zachowamy prawo do odliczenia w okresie, w którym go dokonaliśmy pierwotnie. Najistotniejsze jest to, aby duplikat był w naszych dokumentach.
Źródło: Rzeczpospolita
![]() |
![]() |
Grzegorz Pstuś Współzałożyciel Welltona oraz jego siła napędowa. Doświadczeniem w prowadzeniu działalności gospodarczej dzieli się z Naszymi Klientami. Wspomaga ich w podejmowaniu ważnych decyzji dotyczących wyboru odpowiednich form opodatkowania oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Swoim entuzjazmem oraz nietuzinkowym podejściem zdobył zaufanie ogromnej ilości przedsiębiorców. Po pracy poświęca czas rodzinie. Aktywnie spędza czas wolny zarówno w lecie wędrując po górach, jak i zimą szusując na nartach. |